Čtyři roky zkušeností s elektromobily v kombinaci s FVE tepelnými čerpadly a AI řízením
30.10.2025 | Zpět na výpis novinek
Čtyři roky zkušeností s elektromobily v kombinaci s FVE tepelnými čerpadly a AI řízením
Čtyři roky intenzivního používání elektromobilů
Více než 200 000 km v praxi moderní energetiky
Začátek nové éry
Do moderní energetiky jsme vstoupili naplno v letech 2021 až 2023, kdy jsme propojili elektromobilitu, fotovoltaiku (FVE), tepelná čerpadla, rekuperaci odpadního tepla a systémy chytrého řízení.
Vybudovali jsme celkem 50 kWp fotovoltaických elektráren, které ročně vyrobí přibližně 47 MWh elektřiny.Zároveň jsme opustili plyn a přešli na kaskádu osmi tepelných čerpadel, z nichž některá pracují až s výstupní teplotou vody 80 °C. Tato čerpadla jsou integrována s rekuperací odpadního tepla z chladicích boxů, čímž se zvyšuje celková účinnost systému.
Elektromobily v našem provozu
V současnosti využíváme čtyři plně elektrická vozidla.
Nejnovějším přírůstkem je Renault Master E-Tech – velká chladírenská dodávka určená pro náš lahůdkářský provoz.
Kapacita baterie: 86 kWh
Architektura: 400 V
Rychlonabíjení: 80 % kapacity za 30 minut
Motor: indukční elektromotor (bez permanentních magnetů)
Výkon: 105 kW / 140 koní
Točivý moment: 300 Nm
Prostor chladírny: 10 m³ při 5 °C
Celková hmotnost: cca 2,5 tuny
I přes o 10–15 % nižší účinnost než u motorů s magnety poskytuje vynikající dynamiku a plynulost jízdy.
Se všemi elektromobily jsme dohromady najeli přes 200 000 kilometrů, přičemž výrazně snižujeme provozní náklady oproti spalovacím vozům.
Porovnání s diesely
Naši flotilu elektromobilů doplňují tři starší dieselové dodávky, u nichž sledujeme velké rozdíly v provozních nákladech podle emisních norem (Euro 4, 5 a 6.2). Po ujetí cca 100 000 km se u spalovacích motorů objevují nákladné opravy – např. vstřiky, sondy či součásti emisních systémů.
Oproti tomu:
Elektroauta jsou jednodušší, spolehlivější a komfortnější.
Elektroauta vykazují účinnost až 90%, u spalovacích vozů je to jen asi 30%..
Vzhledem k tomu, že 80% našich jízd probíhá po městě s častými zastávkami, je rozdíl mezi elektromobilem a dieselem mimořádně výrazný. Elektromobily mají plynulý rozjezd, vysoký točivý moment od nuly, žádné emise spalin a minimální hluk.
Životnost baterií
První ověření životnosti baterií jsme provedli již v letech 2017–2021 na plug-in hybridu s baterií 12 kWh a napojením na vlastní FVE.
Po 80 000 km (z toho více než polovina na elektřinu) byla degradace baterie pouze 4,5 %.
Z toho lze odvodit dlouhodobou degradaci kolem 1 % ročně – což potvrzují i další nezávislé testy, např. na VUT Brno.
Efektivní nabíjení a dojezd elektroaut
Pro zajištění optimálního dojezdu elektromobilů se řídíme základními pravidly:
volit větší kapacitu baterie už při pořízení vozu,
nenabíjet denně na 100 %,
nevybíjet baterii úplně do 0 %,
počítat s tím, že reálný dojezd je o 15–20 % nižší než výrobní údaje.
Největší průlom - inteligentní řízení energie
V letošním roce jsme úspěšně nasadili umělou inteligenci pro řízení energetiky v reálném čase.
Systém běží na střídačích Victron (48V architektura), které se díky VRM AI asistentovi dají přesně a spolehlivě řídit.Naše FVE nyní fungují podle představ:
Přes noc ukládají energii do baterií,
Přes den vyrovnávají špičky fáze po fázi,
AI řídí i kompenzaci účiníku a eliminaci harmonického zkreslení.
Díky tomu:
se vyhýbáme přetížení hlavního jističe,
nedochází k výpadkům výrobních linek,
provoz běží stabilně i při blackoutech.
Systém úspěšně obstál při nedávném několikahodinovém blackoutu v Praze a Středočeském kraji, kdy záložní napájení fungovalo bez jakýchkoliv výpadků.
Shrnutí
Za čtyři roky intenzivního používání elektromobilů a energetických technologií jsme:
ujeli přes 200 000 km bez zásadních problémů,
výrazně snížili náklady i emise,
ověřili dlouhodobou životnost baterií,
a stabilizovali energetiku provozu pomocí AI.
Elektromobilita v kombinaci s vlastní výrobou elektřiny a inteligentním řízením se pro nás stala ekonomicky i technicky jednoznačně výhodným řešením.
Autor: Jan Fiala na základě realných zkušeností